A- A A+

16 października 2020r. rozpoczęła się V edycja Konferencji Uczniowskich z cyklu Dzieci mają głos. Uczniowie spotkali się już szesnasty raz, ale po raz pierwszy podjęli temat, na który rozmawia cały świat. Mieli okazję, aby poznać wzajemne odczucia, poglądy, a także obawy i wątpliwości związane  z życiem w czasach pandemii. Wcielili się  także w role ekspertów różnych resortów i zastanawiali się nad praktycznymi rozwiązaniami, aby poprawić bezpieczeństwo. Uczniowie przyznali, że towarzyszyły im początkowo różne emocje. U jednych było to przerażenie, że liczba zachorowań rośnie w zastraszającym tempie, że sami lub ich bliscy mogą zachorować. Jedna z uczennic opowiadała, że bardzo poważnie przeziębiła się, miała gorączkę przez kilka dni i bała się, że zachorowała na Covid-19.  U innych – niedowierzanie czy taki wirus w ogóle istnieje? Jeszcze inni cieszyli się, że nie trzeba iść do szkoły. Obecnie, po kilku miesiącach już wiedzą, że wirus istnieje i choć nie wydaje im się taki straszny, nie mogą go bagatelizować.

Oto propozycje  niektórych rozwiązań w różnych resortach:

  1. RESORT ZDROWIA:

- darmowe testy na koronawirusa

- tymczasowe szpitale w szkołach ( na czas nauczania zdalnego)

- maseczka plus ( 1 maseczka w miesiącu darmowa dla każdego obywatela)

  1. RESORT OŚWIATY:

- obowiązkowe maseczki w szkole, na korytarzu i w klasie

- podział klas na mniejsze grupy

- w przypadku zarządzenia o zdalnym nauczaniu – przejście na tę formę wszystkich grup wiekowych.

  1. RESORT GOSPODARKI:

- dłużej otwarte sklepy

- mniej osób na 1 kasę

- obowiązek noszenia nie tylko masek, ale i rękawiczek w sklepie

- kupowanie najpotrzebniejszych rzeczy

  1. RESORT KULTURY:

- kino samochodowe

- streaming czyli transmisja na żywo

- obniżenie cen biletów

- dla występujących artystów ekrany, na których widać publiczność na żywo (propozycja ucznia kl.7, który słusznie zauważył, że publiczność dla artysty jest jak paliwo dla auta)

Dyskusja była bardzo ożywiona, zwłaszcza na temat nauczania zdalnego. Wyplynęły jasne i konkretne wnioski. Uczniowie  nie chcą uczyć się w domu, wolą  zdecydowanie szkołę. Wiedzą, że nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z nauczycielami i rówieśnikami. Stwierdzają jednak, że racjonalne obostrzenia muszą być w każdej dziedzinie życia i jeśli już się  je wprowadza to należy ich konsekwentnie przestrzegać.

Dziękujemy za udział w dyskusji i zapraszamy na kolejne spotkanie za tydzień.

                                                                                                                             Organizatorzy

                                                                                           Elżbieta Turbińska – nauczyciel bibliotekarz

                                                                                            Justyna Wojcińska – pedagog szkolny