A- A A+

Plakat klasy 8c na Dzień osób z espołem Downa

21 marca kojarzy się większości ludziom z Pierwszym Dniem Wiosny. Mało kto wie, że tego dnia przypadają też inne światowe dni, jak Międzynarodowy Dzień Lasów, czy Światowy Dzień Osób z Zespołem Downa. Warto pamiętać o każdym z nich. Klasa VIII c postanowiła przypomnieć o osobach z Zespołem Downa. Są to osoby, które żyją wokół nas, są często naszymi sąsiadami,  znajomymi, czy rodzeństwem i zasługują na szacunek i życzliwość z naszej strony. Zapraszamy w podróży do świata osób z Zespołem Downa. Dziękujemy wszystkim, którzy pomogli nam w zrealizowaniu tego zadania.

Sprawdź swoją wiedzę o zespole Downa tutaj

 

21.03. to Światowy Dzień osób z zespołem Downa. Można okazać im swoje wsparcie na różne sposoby. Jednym z nich jest założenie w tym dniu dwóch kolorowych skarpetek nie do pary. Dlaczego jest to sposób na okazanie solidarności? Otóż Zespół Downa jest wadą genetyczną, gdzie 21. chromosom składa się z trzech „ramion” zamiast dwóch. Jedno z nich jest więc „nie do pary”. Zdarza się też, że osoby z zespołem Downa mają problemy z rozpoznawaniem kształtów lub kolorowych wzorów, przez co można czasem zobaczyć je w dwóch różnych skarpetkach. Nieprzypadkowa jest również data, bowiem Światowy Dzień Zespołu Downa pod patronatem ONZ jest obchodzony właśnie  21 marca dlatego, że liczby 3 i 21 symbolizują trzecie, „nadprogramowe” ramię w dwudziestym pierwszym chromosomie, którego obecność stanowi główną przyczynę tej wady genetycznej. Nazwa zespołu Downa, inaczej określanego trisomią 21. chromosomu, pochodzi od nazwiska brytyjskiego lekarza Johna Langdona Downa, który to jako pierwszy go opisał.

Z okazji Światowego Dnia Wody uczniowie w czasie zajęć świetlicowych przeprowadzali doświadczenia związane z wodą. „Jezioro nenufarów”  i  własne robienie baniek mydlanych sprawiło dzieciom bardzo dużo radości. W czasie zajęć  uczniowie obejrzeli  film edukacyjny  pt. „Woda wokół nas” ukazujący jak ważną rolę spełnia woda w środowisku. Grając w stworzoną przez nauczycieli świetlicy grę dydaktyczną uczniowie zdobyli informację skąd się bierze woda w naszych kranach, ile powinno się  pić wody dziennie dla prawidłowego rozwoju i zdrowia naszego organizmu oraz poznali zasady oszczędzania życiodajnego płynu.  Podsumowaniem naszych działań była wystawa ph. „Woda naszym skarbem”. 

A.J.

Uczniowie klas I-III w pierwszym okresie roku szkolnego 2020/2021 realizowali wspólny  projekt  pod nazwą „Hałasowi  mówimy stop!” Powstał on  w oparciu o wyniki przeprowadzonych  przez Zespół  do spraw  Promocji Zdrowia  ankiet. W ramach projektu uczniowie wykonywali zaplanowanie zadania, między innymi przygotowywali prace plastyczno-techniczne w formie znaków drogowych symbolizujących ciszę i zakaz hałasowania. Układali  rymowanki oraz wykonywali plakaty na temat szkodliwości hałasu. Powstałe w ten sposób prace dekorują hol szkoły i przypominają uczniom o szkodliwości hałasu i jego negatywnym  wpływie na samopoczucie każdego człowieka. Działaniami koordynowały Dorota Kwaśniak i Monika Koncur.

Klasa VI H zaprasza do obejrzenia trzech grupowych prezentacji przygotowanych w ramach klasowego projektu. Zastanawialiśmy się, jak spędzać czas wolny w czasie zdalnego nauczania. Skoro nie przed komputerem, to jak? Oto nasze propozycje, liczymy, że je wykorzystacie.

Zaprasza VI H z wychowawcą