Klasa „0” – „Motylki” również wzięła udział w  Europejskim Tygodniu Kodowania (CodeWeek) oraz w wyzwaniu „Cała Polska programuje”, które odbyło się w ramach ogólnopolskiego programu Uczymy Dzieci Programować. W ramach wydarzeń dzieci uczyły się kodować na różne sposoby, wykorzystując różne pomoce. Między innymi, programowały trasę po zdrowie, grały na kubeczkach według zakodowanych symboli, rysowały według ustnego kodu, tańczyły według stworzonego kodu, odkodowywały obrazy oraz wykonały wiele, wiele innych działań (#ZaprogramujZdrowie, #MuzycznyKod, #RysujęMalujęKoduję, #KubeczkiOdAdoZ, #ZakodowaneGryPlanszowe, #GestySymboleBloczki-ProgramyNaRóżneSposobyUtworzone, #PętleCzyliSzukamyPowtórzeńWŻyciu, #ZakodowaneKlocki, #KodowaneObrazy). Działania te rozwinęły u dzieci umiejętność logicznego myślenia, nauczyły je zgodnej współpracy oraz reagowania na symbole, a także wspaniale zintegrowały całą grupę.

15.10.2020 klasa 6a wraz z opiekunami p. Joanną Dydak i p. Weroniką Maraj udała się na wycieczkę ekologiczną do rezerwatu przyrody „Stawy Przemkowskie,” który jest częścią Przemkowskiego Parku Krajobrazowego.Pobyt w rezerwacie zaczęliśmy od spotkania z przewodnikiem, który towarzyszył nam podczas całej wycieczki i w ciekawy sposób opowiadał o miejscu, w którym się znajdowaliśmy. W trakcie zwiedzania mieliśmy okazję podziwiać różne gatunki roślin i zwierząt (ptaków) zamieszkujących rezerwat. Weszliśmy także na wieżę obserwacyjną, z której mogliśmy podziwiać piękną panoramę stawów. Po tym pełnym wrażeń dniu zadowoleni wróciliśmy do domu. 

Uczniowie klasy 6a wraz z opiekunami: p. Joanną Dydak i p. Weroniką Maraj

Tradycyjnie już w październiku odbywa się Europejski Tygodzień Kodowania. Podobnie jak w poprzednich latach, także i w tym roku w naszej szkole odbyły się zajęcia służące popularyzacji nauki programowania. W klasach piątych uczniowie poznawali z pomocą szkolnych iPadów tajniki kodowania w aplikacji Lightbot. Klasy szóste rozwiązywały problemy algorytmiczne w świecie Minecraft. Natomiast uczniowie klas ósmych poznawali zintegrowane środowisko programistyczne dla Pythona, pisząc w tym języku proste programy w trybie skryptowym.

13 października klasy VI e i VI d wraz z wychowawczyniami Izabelą Flisiewicz i Moniką Szybalską oraz z  wychowawcami wspomagającymi Panią Beatą Auguścik i Panem Przemkiem Skalikiem były na wycieczce na wydmach w Wilkocinie. Piaszczyste, ruchome wydmy są położone w pobliżu borów Przemkowskiego Parku Krajobrazowego. Mieliśmy szansę poznania bogatej przyrody Borów Dolnośląskich, jej charakterystycznych gatunków roślin, wraz z gatunkami rzadkimi i chronionymi, czy też świata zwierząt. Po drodze analizowaliśmy przydatność konsumpcyjną, m.in. borówki brusznicy i czernicy oraz królestwa grzybów. Tropienie śladów zwierząt w Wilkocinie to nie tylko okazja zapoznania się z ekosystemem borów, ale także wrzosowisk. Wydmy są niewątpliwą atrakcją – mieliśmy okazję po nich spacerować (prawie poczuliśmy się jak nad morzem), a także, co niewątpliwie było dla nas największą radością turlać się po piachu (z górki) – emocji i śmiechu było mnóstwo. Oprócz spaceru po ruchomych wydmach, atrakcją były również poradzieckie, dwupoziomowe bunkry, w których po opuszczeniu wojsk zadomowiły się nietoperze. Wycieczka była wspaniała, mamy nadzieję, że kiedyś tam wrócimy!

                                                                                           Iza Flisiewicz

16 października 2020r. rozpoczęła się V edycja Konferencji Uczniowskich z cyklu Dzieci mają głos. Uczniowie spotkali się już szesnasty raz, ale po raz pierwszy podjęli temat, na który rozmawia cały świat. Mieli okazję, aby poznać wzajemne odczucia, poglądy, a także obawy i wątpliwości związane  z życiem w czasach pandemii. Wcielili się  także w role ekspertów różnych resortów i zastanawiali się nad praktycznymi rozwiązaniami, aby poprawić bezpieczeństwo. Uczniowie przyznali, że towarzyszyły im początkowo różne emocje. U jednych było to przerażenie, że liczba zachorowań rośnie w zastraszającym tempie, że sami lub ich bliscy mogą zachorować. Jedna z uczennic opowiadała, że bardzo poważnie przeziębiła się, miała gorączkę przez kilka dni i bała się, że zachorowała na Covid-19.  U innych – niedowierzanie czy taki wirus w ogóle istnieje? Jeszcze inni cieszyli się, że nie trzeba iść do szkoły. Obecnie, po kilku miesiącach już wiedzą, że wirus istnieje i choć nie wydaje im się taki straszny, nie mogą go bagatelizować.

Oto propozycje  niektórych rozwiązań w różnych resortach:

  1. RESORT ZDROWIA:

- darmowe testy na koronawirusa

- tymczasowe szpitale w szkołach ( na czas nauczania zdalnego)

- maseczka plus ( 1 maseczka w miesiącu darmowa dla każdego obywatela)

  1. RESORT OŚWIATY:

- obowiązkowe maseczki w szkole, na korytarzu i w klasie

- podział klas na mniejsze grupy

- w przypadku zarządzenia o zdalnym nauczaniu – przejście na tę formę wszystkich grup wiekowych.

  1. RESORT GOSPODARKI:

- dłużej otwarte sklepy

- mniej osób na 1 kasę

- obowiązek noszenia nie tylko masek, ale i rękawiczek w sklepie

- kupowanie najpotrzebniejszych rzeczy

  1. RESORT KULTURY:

- kino samochodowe

- streaming czyli transmisja na żywo

- obniżenie cen biletów

- dla występujących artystów ekrany, na których widać publiczność na żywo (propozycja ucznia kl.7, który słusznie zauważył, że publiczność dla artysty jest jak paliwo dla auta)

Dyskusja była bardzo ożywiona, zwłaszcza na temat nauczania zdalnego. Wyplynęły jasne i konkretne wnioski. Uczniowie  nie chcą uczyć się w domu, wolą  zdecydowanie szkołę. Wiedzą, że nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z nauczycielami i rówieśnikami. Stwierdzają jednak, że racjonalne obostrzenia muszą być w każdej dziedzinie życia i jeśli już się  je wprowadza to należy ich konsekwentnie przestrzegać.

Dziękujemy za udział w dyskusji i zapraszamy na kolejne spotkanie za tydzień.

                                                                                                                             Organizatorzy

                                                                                           Elżbieta Turbińska – nauczyciel bibliotekarz

                                                                                            Justyna Wojcińska – pedagog szkolny