• Wydarzenia 2018/2019

    Dzieci z klasach IV a, e, c, f, h i V c (grupa liczyła 61 uczniów) wyjechały w ramach ,,białej szkoły” do Kamiannej.  Zagubiona wśród lasów i gór Kamianna, należy do najbardziej urokliwych wiosek położonych w zachodniej części  Beskidu Niskiego. Ze względu na bliskość Nowego Sącza i Krynicy, często włącza się ją do regionu Beskidu Sądeckiego. Znana jest przede wszystkim ze względu na istniejący tu od dawna ośrodek pszczelarski – jeden z największych w Polsce, ale także jako  świetna baza do nauki jazdy na nartach. Podczas pobytu dzieci miały zapewnioną apiterapię (leczenie miodem), opiekę pielęgniarki, ale przede wszystkim – naukę jazdy na nartach  pod okiem instruktorów. Kadra dołożyła wszelkich starań, aby każde dziecko nauczyło się jeździć. Wszystkie dzieci złapały bakcyla jazdy na nartach i chętnie pojadą w przyszłym roku. Oprócz zajęć programowych na stoku, była tez rozrywka: bal karnawałowy, bal piżamowca, ślizgi na sankach, a także pokaz pierwszej pomocy przedstawiony przez pracowników GOPR oraz rozgrywki w tenisie stołowym. W powrotnej drodze  zwiedziliśmy Wawel – Zamek Królewski w  Krakowie. Opiekunami grupy byli: Joanna Korsak, Danuta Blicharska, Dorota Kamelska, Izabela Kaftan-Milczarczyk, Rafał Kajak.

    no images were found


    Okres świąt to wyjątkowy czas, kiedy obdarowujemy się prezentami i pomagamy najuboższym. W odpowiedzi na ogólnopolski projekt pomocy charytatywnej dla ludzi znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej zorganizowana została w naszej szkole „Szlachetna Paczka”. Do akcji włączyła się nasza klasa, V e, oraz V d. Przynieśliśmy ciasta i ciasteczka (osobiście przyniosłem przepyszne ciasto), które sprzedawaliśmy na szkolnym kiermaszu. Uzyskane pieniądze pozwoliły w części zaspokoić największe potrzeby naszej podopiecznej –  pani Bogusi. Zakupiliśmy kołdrę, poduszkę, koc i pościel oraz węgiel i drewno na zimę. Odbyła się również zbiórka artykułów spożywczych i chemicznych. Ważne w akcji było to, że mogliśmy osobiście spotkać się z obdarowanymi osobami, zobaczyć w  jakich warunkach żyją i jak bardzo potrzebują naszej pomocy. 08.12.2018r. razem z mamą i nauczycielkami – p. Katarzyną Marciniak i p. Małgorzatą Kosińską odwiedziliśmy panią Bogusię. Widziałem wzruszenie, a nawet łzy obdarowanej pani, która tuliła mnie i całowała, wyrażając swoją radość. O swoich wrażeniach i odczuciach opowiedziałem koleżankom i kolegom w klasie. Była to dla wszystkich ważna lekcja. Dzisiaj wiemy, że powinniśmy być wrażliwi na potrzeby innych ludzi i pomagać im w miarę swoich możliwości.

    W czasie odwiedzin wręczyliśmy również naszej podopiecznej zaproszenie na świąteczne spotkanie, które zostało zorganizowane dnia 20.12.2018 r.  przez uczniów klasy Ve i Vd i ich wychowawców. Wśród zaproszonych gości była także babcia Dawida Pólkowskiego oraz Weroniki Bandyk i Mateusza Blocha. Wprawdzie pani Bogusia nie przyjechała  z powodu złego samopoczucia, ale i tak było bardzo miło. Wojciech Skrzypczak grał na gitarze, a Kuba Studziński na pianinie bożonarodzeniowe kolędy.  Z kolei Weronika Bandyk i Paweł Obrzut recytowali wiersze świąteczne. Dla uświetnienia spotkania przedstawiliśmy krótkie jasełka, w których udział wzięli: Wiktor Prymatczuk, czyli ja, Julia Zawiłowicz, Julia Damian, Krzysztof Hucaluk i Julian Nadolny. Było to dla mnie ważne przeżycie. Jako narrator starałem się oddać ciekawą atmosferę naszego przedstawienia. Babcie z kolei opowiadały nam jak dawniej obchodzono Wigilię, jakie potrawy przygotowywano i jakie prezenty przynosił Mikołaj. Na pamiątkę naszego spotkania zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcie.

    [Wiktor Prymatczuk, kl. V e]

    szlachetna paczka 1


    100 lat dla Biało-Czerwonej – tak brzmiał tytuł projektu przygotowanego przez wychowawców klas piątych. W jego ramach uczniowie nie tylko poznali podstawowe fakty dotyczące naszej historii i symboli narodowych, ale także nagrali słuchowiska i audiobooki, wykorzystując do tego polskie legendy. Podsumowaniem naszym działań był czwartkowy „Międzyklasowy escape school”, który przyniósł nam wszystkim wiele emocji i wrażeń. Odwiedzając różne pokoje (np. mowy ojczystej, historyczny, języków obcych, artystyczny czy kącik sportowy), zmierzyliśmy się nie tylko z naszą wiedzą, ale i… współpracą w zespole, dyscypliną, uważnym słuchaniem i czytaniem. Najpierw musieliśmy, na podstawie wskazówki, odnaleźć zadanie, następnie je rozwiązać, dzięki czemu zyskiwaliśmy wskazówkę do kolejnego zadania. Po ich rozwiązaniu otrzymywaliśmy puzzle, które na koniec złożyliśmy w całość, by odnaleźć fragment zagubionego klucza. Każda klasa znalazła jego część w innym miejscu w szkole. Bardzo się ucieszyliśmy, gdy się okazało, że to klucz do wolności. Chcieliśmy uciec ze szkoły…, ale klucz nie mówił o takiej wolności. Przedstawiał dwie fotografie: czarno-białą z 1918 roku oraz kolorową – z naszego wieku. To był klucz do innej wolności: wolnej ojczyzny, wolności słowa i poszanowania innych.
    Na razie klucz zawieszono przy sali 203. Niech nam przypomina, że mieliśmy szczęście, obchodząc setną rocznicę niepodległości. Następna taka okazja dopiero za 100 lat :).

    no images were found


    W dniu 29 października 2018 r. w naszej szkole odbyło się „Rodzinne malowanie” klas I z okazji upamiętnienia setnej rocznicy  odzyskania niepodległości przez Polskę, pt. „Polska to mój kraj”. W miłej atmosferze, licznie zgromadzeni rodzice wraz z dziećmi wykonali ciekawe prace na ten temat, które można podziwiać na holu I piętra. Dzieci otrzymały słodki poczęstunek ufundowany przez Radę Rodziców.

    Życzymy miłego odbioru
    Organizatorzy Anna Makaś oraz Monika Oniszko

    no images were found


    W piękny słoneczny dzień 12 października 2018 r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w obchodach Polkowickiego Dnia Drzewa. Zaplanowano wiele edukacyjnych imprez. Młodsze dzieci obejrzały spektakl „O czym marzą drzewa”. Klasa IIIb budowała makietę drzewa, w którym zamieszkają słodziaki, a żywe drzewo tworzyły klasy Vd i Ve. W warsztatach ekologicznych pokazujących wpływ powietrza na organizm człowieka brały udział klasy IVa i IVb. Uczniowie z klas VIIIb i VIIIc poznali zadania i sposób działania ekopatrolu GIG, czyli na czym polega badanie czystości powietrza z użyciem specjalistycznego drona. Zostały rozstrzygnięte konkursy, w których nasi uczniowie osiągnęli sukcesy. W konkursie „Tajemnice drzew” w różnych kategoriach wiekowych zdobyliśmy 6 nagród, najwyższym osiągnięciem było I miejsce Tymoteusza Tobera z klasy 1a.

    Wielkim sukcesem było zdobycie przez klasę Vd wraz z wychowawczynią panią Małgorzatą Kosińską I nagrody w konkursie na ulotkę „Czyste powietrze – nasz wspólny cel”. Film „Nasza misja – niska emisja” ucznia klasy gimnazjalnej IIIa Jakuba Machowicza zdobył II miejsce w konkursie filmowym. Jakub udzielił także wywiadu dla telewizji opowiadając o swoim filmie. Za te dwa konkursy uczniowie zostali nagrodzeni upominkami wręczanymi przez Burmistrza Polkowic pana Wiesława Wabika i prezentera pogody stacji TVN Meteo pana Tomasza Zubilewicza. Dodatkową nagrodą było nagranie na żywo prognozy pogody z udziałem pana Zubilewicza i klasy Vd z wychowawczynią oraz kolejne nagranie z laureatami konkursu filmowego. Prognozy z udziałem naszych uczniów mogli obejrzeć widzowie z całej Polski na kanałach telewizji TVN.

    Rozrywkowym akcentem tego dnia był koncert Norberta Smolińskiego, który obejrzały starsze klasy.

    JW

    no images were found


     

    XII KONFERENCJA  UCZNIOWSKA Z CYKLU  DZIECI MAJĄ GŁOS
    nt. Co zamiast cukru?

    24 października 2018 odbyła się  XII Konferencja Uczniowska na temat: Co zamiast cukru? W spotkaniu wzięło udział 19 uczniów klas IV-V oraz ekspert: pani Edyta Zielińska –  autorka bloga o zdrowym żywieniu, właścicielka sklepu ze zdrową żywnością, pasjonatka dobrej, zdrowej kuchni. Temat zaciekawił wszystkich uczestników, o czym świadczyła duża aktywność. Na początku uczniowie podzielili się informacją nt. tego, co lubią jeść najbardziej i co najchętniej zjedliby na śniadanie. Wymienili owsiankę, jajecznicę, ale niektórzy nie pogardziliby też hamburgerem.

    Następnie porównywane były zdrowe przekąski i mniej zdrowe. Prowadząca zwróciła uwagę na zawartość w nich cukru, syropu glukozowo-fruktozowego,  oleju rafinowanego, dodatki modyfikujące czy aromaty. Uczniowie przeanalizowali 10 zasad zdrowego odżywiania. Większość z nich była im znana, czego dowodem były wypowiedzi dotyczące, np. ilości posiłków w ciągu dnia, zróżnicowanych potraw, znaczenia wody dla organizmu. Kolejnym, ważnym punktem podczas debaty była nauka czytania etykiet na opakowaniach produktów. Oto zasady, którymi warto się kierować:

    1. Im dłuższa lista składników, tym zazwyczaj gorzej.
    2. Kolejność umieszczonych składników nie jest dowolna – producent musi zachować kolejność od składnika, którego jest najwięcej do takiego, którego jest najmniej.
    3. Zwykle informacja dotyczy 100g produktu – warto zwrócić uwagę na masę naszego produktu, aby w razie potrzeby przeliczyć wartość.
    4. Warto sprawdzić datę przydatności do spożycia.

    Po omówieniu zasad p. Edyta Zielińska podzieliła się swoimi pomysłami, czym zastąpić niezdrowe przekąski czymś zdrowszym i też słodkim:

    Nutella kontra krem daktylowo- kakaowy

    Chipsy Lays kontra chipsy bananowe

    Snickers lub Mars kontra baton „Dobra kaloria”

    Coca cola kontra zdrowa herbata Soti Natural

    Spotkanie zakończyliśmy tradycyjnie poczęstunkiem, ale tym razem w 100% zdrowym i pełnowartościowym. W menu znalazły się:

    – przekąski przygotowane przez p. Edytę Zielińską: własne ciasteczka kokosowe, chrupki jaglane o smaku orzechowym, owoce morwy białej suszonej oraz baton firmy FOOD BY ANN

    – pozostałe: orzeszki ziemne niesolone, mieszanka słonecznika, migdałów, orzechów i żurawiny, rodzynki, migdały łuskane

    – sok ze świeżych owoców pomarańczy przygotowany przez p. Małgorzatę Kosińską

    – owoce

    XII Konferencja Uczniowska była jednocześnie ostatnią w tym roku szkolnym.  Celem naszych spotkań była przede wszystkim  możliwość dyskutowania na  ważne tematy, kształcenie u uczniów umiejętności prezentowania swojego zdania, logicznego myślenia, argumentowania i wyciągania wniosków. Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w debatach, a swoimi spostrzeżeniami zadziwiali czasami  ekspertów. W 4 spotkaniach wzięło udział  62  uczniów z klas IV-V i  4 ekspertów.

    Dziękujemy bardzo wszystkim uczniom, którzy aktywnie dyskutowali i wyrażali własną opinię oraz ekspertom, którzy chętnie wyjaśniali zawiłości podejmowanych tematów.

     

    Organizatorzy:  Elżbieta Turbińska – pedagog szkolny

    Sara Cybruch – psycholog szkolny

    Małgorzata Kosińska – nauczycielka języka niemieckiego

    P_20181024_150408 P_20181024_150451 P_20181024_160421 P_20181024_161445


    XI KONFERENCJA  UCZNIOWSKA Z CYKLU DZIECI MAJĄ GŁOS
    nt. Ksywy i przezwiska – oznaka sympatii czy złośliwości?

     

    17 października 2018 r. odbyła się  XI Konferencja Uczniowska pod hasłem „Ksywy i przezwiska – oznaka sympatii czy złośliwości”. W spotkaniu wzięło udział 18 uczniów klas IV-V oraz ekspert – pani Katarzyna Fedorczak –  psycholog pracujący w PPP w Polkowicach.

    Uczniowie byli zainteresowani tematem debaty. Chętnie brali udział w dyskusji i argumentowali swoje wypowiedzi. Na spotkaniu padły m.in. takie pytania:

    – Skąd wzięły się przydomki i w jakim celu ich używano?

    – Czy w domu rodzinnym domownicy posługują się przydomkami?

    – Czy w zespole szkolnym i klasowym posługujemy się przezwiskami? Czy są one nacechowane pozytywnie?

    – Czy znamy celebrytów ukrywających się pod pseudonimem artystycznym?

    – W jaki sposób można poradzić sobie z przezwiskiem, które nam nie odpowiada?

    Dawniej przydomki otrzymywali głównie królowie i książęta. Często podkreślały one cechy charakteru/zachowania, jak w przypadku Bolesława Chrobrego, Kazimierza Sprawiedliwego, Bolesława Wstydliwego, Henryka Pobożnego czy Jerzego Wspaniałego oraz nawiązywały do cech fizycznych, jak np. Bolesław Kędzierzawy, Władysław Biały, Bolesław Wysoki, Henryk Brodaty czy Konrad Garbaty.

    Uczestnicy konferencji słusznie zauważyli, iż nadawanie przydomków zaczyna się w  domu rodzinnym, w którym to rodzicie zwracają się do swych pociech w sposób czuły i z wyrazem miłości, tj. „Nasz Misiek”, „Moja Myszka”, itd.

    W pierwszych latach nauki szkolnej przezywanie może przybrać złośliwy wydźwięk, na co również uczniowie zwrócili uwagę. Najczęściej przezywane są dzieci, które wyróżniają się jakąś łatwą do zauważenia cechą dotyczącą wyglądu czy zachowania. Przezywanie jest często wyrazem dezaprobaty wobec tych, którzy zachowują się złośliwie, niekoleżeńsko lub których z jakiegoś powodu grupa nie lubi. Jednakże przezwiska nabierają także pozytywnego charakteru. Nadając komuś niezłośliwe przezwisko, grupa stwierdza: „Nadaliśmy ci nowe imię, dzięki temu należysz do naszej paczki”.

    Wielu znanych artystów ukrywa się i tworzy swoje dzieła pod pseudonimem lub zmienia swoje imię i nazwisko. Uczestnicy słusznie zauważyli, że mogą one np. ułatwić zapamiętanie znanych osób, ale także artyści mogą wstydzić się swoich imion i nazwisk, przez co próbują je ukryć pod konkretnym pseudonimem artystycznym.

    W trakcie debaty p. Elżbieta Turbińska – pedagog szkolny, rozdała każdemu uczestnikowi losowo wybrany przydomek. Zadaniem uczniów było ustosunkowanie się do przezwiska. Odpowiedzi uczniów były różnorodne. Część uczestników wobec tego samego przezwiska była ustosunkowana pozytywnie, a część – niechętnie. Dodatkowo na forum grupy przeczytano dwa listy wyszukane w Internecie, których autorzy podzieliły się swoimi przykrymi doświadczeniami dotyczącymi ich własnych przezwisk.

    Na koniec spotkania poruszono równie ważny wątek dotyczący radzenia sobie z przezwiskiem, które niekoniecznie może być nacechowane pozytywnie. Uczestnicy wykazali się dużą wiedzą i pomysłowością, wskazując na podstawowe i najważniejsze zasady postępowania w takiej sytuacji, tj.:

    – ignorowanie przezwiska/ brak reakcji na wołanie,

    – poinformowanie kogoś dorosłego, w tym informacja odnosząca się do odczuwanej emocji wobec przezwiska/ proszenie o pomoc,

    – zaakceptować przezwisko, gdy jest to możliwe,

    – wspólne żartowanie z przezwiska/ przywdzianie „maski” (zrobienie dobrej miny do złej gry).

    „Przezwisko oznacza zauważenie danej osoby. Jeśli chodzi o naszą egzystencję wśród ludzi, to często lepiej jest być zauważonym, nawet niezbyt pozytywnie, niż zignorowanym”.

    Dziękuję wszystkim uczestnikom debaty i p. Katarzynie Fedorczak za udział w debacie. Zapraszam na kolejne spotkanie już za tydzień.

    Organizatorzy: Elżbieta Turbińska – pedagog szkolny

    Sara Cybruch – psycholog szkolny

    P_20181017_154322  P_20181017_154258  P_20181017_152613  P_20181017_150459


    X KONFERENCJA  UCZNIOWSKA Z CYKLU DZIECI MAJĄ GŁOS
    nt. Dlaczego ludzie kłamią?

    10 października 2018 odbyła się  X Konferencja Uczniowska na temat: Dlaczego ludzie kłamią?  W spotkaniu wzięło udział 30 uczniów klas IV-V oraz  ekspert: pani Małgorzata Niklasińska –  psycholog w Szkole Podstawowej nr 3 w Polkowicach. Temat kłamstwa bardzo zainteresował uczestników spotkania. Uczniowie żywo dyskutowali i przedstawiali rzeczowe argumenty. Odpowiadali m.in. na pytania:

    1. Z jakich powodów ludzie kłamią?
    2. Jak czuje się człowiek okłamany?
    3. Jakie mogą być konsekwencje kłamstwa?
    4. Czy jest takie kłamstwo, które można usprawiedliwić?

    Ludzie kłamią, by osiągnąć określoną korzyść lub osiągnąć zamierzony cel , aby podnieść swoją wartość w oczach innych z powodu zaniżonego poczucia własnej wartości, aby uchronić kogoś od cierpienia. Kiedy człowiek doświadczy kłamstwa jest rozżalony, rozczarowany, smutny lub zły. Kłamstwo nierzadko ma swoje konsekwencje. Uczestnicy konferencji zaliczyli do nich:

    – utratę przyjaciół

    – utratę zaufania w rodzinie i w gronie kolegów

    – wyrzuty sumienia

    – zaniżone poczucie własnej wartości

    – otrzymanie miana kłamcy

    Po bardzo owocnej dyskusji pani Sara Cybruch – psycholog szkolny, przedstawiła wyniki ankiety, którą przeprowadzono wśród uczniów kl.V-VIII i III gimnazjalnych na potrzeby konferencji. Ankieta uświadamia skalę i powody kłamstwa wśród uczniów. Słusznie jednak na debacie podkreślono, że kłamstwem posługujemy się wszyscy.

    Warto zapamiętać przestrogę przed wypowiedzeniem kłamstwa:

     Ten kto kłamie,  nie uświadamia sobie  jak wielkiego zadania się podejmuje, bo będzie musiał wymyślić  jeszcze 20 innych kłamstw, żeby podtrzymać to jedno.

    Dziękuję wszystkim uczestnikom debaty i p. Małgorzacie Niklasińskiej za udział w debacie. Zapraszam na kolejne spotkanie już za tydzień.

    Organizatorzy: Elżbieta Turbińska – pedagog szkolny

    Sara Cybruch – psycholog szkolny


    3 października 2018 odbyła się IX Konferencja Uczniowska na temat: Ojczyzna moim zdaniem. W spotkaniu wzięło udział 25 uczniów klas IV-V oraz ekspert: pani Edyta Kocaj – nauczycielka historii i wiedzy o społeczeństwie w Szkole Podstawowej nr 3 w Polkowicach. Uczniowie bardzo aktywnie uczestniczyli w dyskusji, odpowiadając m.in. na pytania: Po co człowiekowi ojczyzna?, W jakim celu ustala się zasady?, Co mały obywatel może zrobić dla swojej ojczyzny?
    W pierwszej części konferencji uczniowie w grupach „urządzali swoje ojczyzny”. Projektowali flagę, strój narodowy, a także ustalali ważne dla nich zasady. Następnie odbyła się prezentacja poszczególnych krajów. Uczestnicy wykazali się dużą aktywnością i pomysłowością.
    Druga część spotkania to dyskusja. Uczniowie samodzielnie doszli do ważnych wniosków:
    – każdy kraj chce wyróżniać się spośród innych krajów
    – muszą być ustalone zasady, żeby panował porządek
    – człowiek powinien rzetelnie wypełniać swoje obowiązki
    – ważna jest kultura osobista
    – należy dbać o środowisko naturalne
    – człowiek powinien z szacunkiem traktować drugiego człowieka i pokojowo rozwiązywać problemy
    – ważne jest, by w szkole kształtować u młodych ludzi postawę człowieka uczciwego, odpowiedzialnego i tolerancyjnego.
    Na koniec uczniowie wysłuchali wypowiedzi eksperta. Pani Edyta Kocaj podsumowała wypowiedzi uczniów, podkreśliła, jak ważne są prawa i obowiązki każdego obywatela. Swoją wypowiedź zakończyła słowami jednego z prezydentów Stanów Zjednoczonych Johna Kennedy’ego: „ Nie pytaj, co ojczyzna może zrobić dla ciebie, pytaj, co ty możesz zrobić dla ojczyzny”.
    Dziękuję wszystkim uczestnikom debaty i p. Edycie Kocaj za udział w debacie. Zapraszam na kolejne spotkanie już za tydzień.

    Organizator: Elżbieta Turbińska – pedagog szkolny

    no images were found

  • Kontakt

    adres
  • Wirtualny spacer

  • free vector